Information samt vanliga frågor

 

Felanmälan eller ärende

Fyll i vårt formulär via hemsidan.
Vid akut ärende dagtid, kl. 8.00-16.00 kan du kontakta oss på tel. 0321-278 40. Kvällar och helger kontaktar du Jouren på tel. 0321-69 43 10 för Ulricehamnsområdet och 0321-69 43 00 för Jönköpingsområdet. Akuta ärenden är sådana som kan innebära skada för person, fastighet eller egendom.

Inga nya önskemål eller fel tas emot av fastighetsskötaren på plats. Alla nya anmälningar skall gå via formuläret på hemsidan. Respektera våra Fastighetsskötare när de arbetar.

Hyra lägenhet eller önskan om en annan 

Registrera dig på bostadsregistret.se Där kan du anmäla intresse på den/de lägenheter du tycker passar dej. Du kommer bli kontaktad av oss om du är aktuell för att titta på en lägenhet. Det finns ingen intern lista, detta är enda sättet att söka.

Uppsägning av Lägenhet, P-plats eller Garage?

En uppsägning skall alltid göras skriftligen. Skicka kontraktet där du signerat ”Överenskommelse om avflytt”, eller skriv ett brev med Dina uppgifter och uppsägningsdatum. Skriv under och skicka till oss på Norra Strandgatan 5A, 523 37 Ulricehamn. Obs! lämna alltid ett telefonnummer så vi kan nå dig. Din uppsägning skall vara oss tillhanda senast den sista kalenderdagen på månaden, 3 månader före avtalets slut.

Autogiro

Det är enklast att betala hyran via autogiro. Vill du att vi drar hyran via autogiro fyller du i vår blankett, och skicka sen in till, Hökerum Fastigheter, Norra Strandgatan 5 A 523 37 Ulricehamn. KLICKA HÄR.

På förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Du behöver se till att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot dagen innan förfallodagen. Om det saknas pengar helt eller delvis på ditt konto dras inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt. Du betalar hyran i förskott.

Uthyrningspolicy 

Här kan ni läsa och ta del av vår Uthyrningspolicy, KLICKA HÄR.

Skötsel och underhåll

Från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut har du ansvar för din lägenhet. Normalt slitage av exempelvis ålder åtgärdas av Hökerum Fastigheter efter att fastighetsskötaren godkänt detta. Du skickar en förfrågan via formuläret.

Fastighetsskötaren besiktigar din lägenhet vid uppsägning. Du som har varit hyresgäst får åtgärda onormalt slitage eller betala kostnaden för detta.

Om städningen ej är godkänd vid besiktning får hyresgästen städa om och kommer då bli debiterad 500:- för en ombesiktning.

Finns ej tid för att städa om, tar vi hjälp av en städfirma och även den faktiska kostnaden får hyresgästen stå för. 

Ljuskällor

Hyresgästen ansvarar själv för att byta ut eventuellt trasiga ljuskällor så som glödlampor, ljusrör och glimtändare.

Renovera och fixa själv

Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du börjar renovera.
Allt som du gör i din lägenhet skall utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Störningsjour

Vid störningsärende ring Securitas journummer.
För Ulricehamnsområdet: 010-470 53 00
För Jönköpingsområdet:  010-470 51 84 

Utelåst

Om du låst dig ute kvällar och helger kan du ringa jouren på tel. 0321-69 43 10 för Ulricehamnsområdet och 0321-69 43 00 för Jönköpingsområdet.. Du kommer då bli debiterad 500:- via faktura.

Tvättstugan

För att det ska fungera i tvättstugan är det nödvändigt att tvättiderna respekteras. Är en tid bokad så är den bokad. Det är aldrig tillåtet att tvätta på annans tvättid. Det är också varje användares skyldighet att städa av maskinerna, tvättstugan och tömma ev. filter efter varje användning. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den.

Hyresnivå

Hyresnivån bestäms efter en årlig förhandling mellan hyresvärdarna och hyresgästföreningen.

Hänsyn till grannar

För att alla som bor i en fastighet ska trivas måste alla ta hänsyn till varandra. Tänk på grannarna om du spelar musik, lyssnar på radio eller TV. Man får aldrig störa sina grannar och spela högt, men vi ser särskilt allvarligt på det om det sker kvälls- eller nattetid. Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden för detta. Ni kommer då få en faktura på den faktiska kostnaden för utryckningen. Har du husdjur är det ditt ansvar att de inte är störande för andra boende.

Byte av lägenhet eller andrahandsuthyrning?

Skicka ett mail till info@hokerumfastigheter.se Berätta anledning till byte/flytt och uppgifter på den/de du skall byta med eller hyra ut till så tar vi ställning och hör av oss.

Vill du träffa oss?

Ring 0321-278 40 mellan kl. 9.30-12.00 så bokar vi en tid då du är välkommen till oss.

Åtgärd som bekostas av Hyresgäst

Om vi behöver ersätta något av nedanstående, kontakta oss via formuläret på hemsidan. Vi kommer då debitera summan som dras vid nästa avisering.

  • Parkeringstillstånd 100:-
  • Tvättlås/nyckel 250:-
  • Passerbricka till garageport 250:-
  • Passerbricka till tvättstuga/bokning 250:-
  • Filterbyte i kolfilterfläkt 450:-
  • Övrigt debiteras med den faktiska kostnaden för åtgärden. (större kostnader faktureras separat via en Direktfaktura).

Brandvarnare

Hökerum Fastigheter tillhandahåller brandvarnare.

Du har ansvaret för att regelbundet kontrollera att den fungerar. Byt batteri med jämna mellanrum. 

Rökning

Det är inte tillåtet att röka i trappuppgångar och övriga allmänna utrymmen.

Persienner

Hyresvärden har inget underhållsansvar för persienner. Vill man få dem borttagna kan dock fastighetsskötaren hjälpa till med detta.

Cyklar och barnvagnar

Cyklar eller barnvagnar får inte parkeras i trapphus eftersom detta skulle hindra eller försvåra utrymning i händelse av till exempel brand.

Nycklar

Kontakta Hökerum fastigheter via formuläret om du behöver extra nycklar. Du bekostar dem själv men vi ser till att det tillverkas nya.

För borttappade nycklar debiteras du för ev. ny cylinder samt nycklar.

Grillning

Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol och gasolgrillar. Man får använda elgrill men ta hänsyn till dina grannar.