HökerumFastighet-01085_Webb.jpg

Hyresgästinformation

 

Här finns blandad information för alla som hyr eller vill hyra en lägenhet av hökerum Fastigheter

 

Nyheter hos oss

  • På Norrgatan 10 i Borås har vi påbörjat rivningen av den gamla byggnaden där “Navet” höll till en gång.

  • Förberedelser inför fönsterbyte pågår nu på Vegagatan i Vegby.

  • Nu kan ni följa oss på vår Facebooksida Hökerum Fastigheter. Där lägger vi bland annat ut vad som händer i och runt våra fastigheter och i företaget.

  • Hissen på Bågvägen 46 i Hovslätt är nu öppen för samtliga boende.

  • Vi kommer under hösten att lägga fokus på våra parkeringsplatser. Securitas som håller i vår p-bevakning kommer att vara ute lite extra så tänk på att era p-bevis skall ligga väl synligt i fönstret.

  • Vårt arbete med att rusta upp utemiljön på Bågvägen har uppmärksammats av JP.

  • Följ gärna vårt senaste projekt här i Ulricehamn. Kvarter Väveriet kommer att bli en spännande resa där Bogesunds Väveri skall ändra skepnad.


Lediga Garage/Förråd

  • Vi har nu många lediga garageplatser i Ulricehamn, ta gärna kontakt med oss om ni är intresserade.

  • Garageplats, Sturegatan 10 Ulricehamn. 500kr/mån.

  • Garageplats, Jönköpingsvägen 31 Ulricehamn. 350 kr/mån.

  • Garageplats, Storgatan 66 Ulricehamn. 350kr/mån.

 
HökerumFastighet-00856_Webb.jpg
 
hokerum_fastigheter-farg - kopia - kopia.jpg

Serviceärende

Har du en felanmälan eller annat ärende fyller du i vårt formulär om serviceärende här.

Vid akut ärende dagtid, kl. 8.00-16.00 kan du kontakta oss på tel. 0321-278 40.

Kvällar och helger kontaktar du Jouren:

  • Ulricehamnsområdet: 0321-69 43 10

  • Jönköpingsområdet: 0321-69 43 00

Akuta ärenden är sådana som kan innebära skada för person, fastighet eller egendom.

Alla ärenden skall gå via serviceanmälan och ej direkt till fastighetsvärdarna så de kan planera sin dag för snabbare åtgärd.

 
HökerumFastighet-00872_Webb.jpg
 
hokerum_fastigheter-farg - kopia - kopia.jpg

Lägenheter hos oss

Hyra lägenhet

All vår uthyrning sker via bostadsregistret. Alla intresserade får skapa ett konto och anmäler sedan intresse på de lägenheter som kan tänkas vara aktuella. Blir det aktuellt så kontaktas ni för information om eventuell visning. Vi uppdaterar kontinuerligt bostadsregistret med våra lediga lägenheter. Bostadsregistret är enda vägen att söka en lägenhet hos Hökerum Fastigheter.

För mer info och registrering klicka här!

Uthyrningspolicy

Hökerum Fastigheter utför själva urvalet av sökande från Bostadsregistret. Vi utgår från vissa grundläggande krav och kriterier, som t ex betalningsförmåga och att lägenheten passar de sökande storleksmässigt.

Här kan ni läsa mer och ta del av hela vår Uthyrningspolicy, KLICKA HÄR.

Uppsägning

En uppsägning skall alltid göras skriftligen på ett av tre följande sätt:

  • Skriv ut och fyll i uppsägningsblanketten
  • Skicka kontraktet där du signerat ”Överenskommelse om avflyttning”
  • Skriva ett brev med dina uppgifter och uppsägningsdatum
  • Skicka till Norra Strandgatan 5A, 523 37 Ulricehamn

Obs! lämna alltid ett telefonnummer så vi kan nå dig. Din uppsägning skall vara oss tillhanda senast den sista kalenderdagen på månaden, 3 månader före avtalets slut. Notera om uppsägningen även gäller kontrakt på ev. bilplats eller förråd.

Efter uppsägning önskar vi att avflyttade hyresgäst visar lägenheten för de intressenter som erbjudits visning av Hökerum Fastigheter. Hökerum Fastigheter förmedlar kontaktinformation mellan parterna så att passade tid kan bokas. Har avflyttande hyresgäst ej möjlighet att hålla i visning kontakta då Hökerum Fastigheter eller nämn detta direkt vid uppsägning.

Utflyttning

Om inget annat har överenskommits ska du lämna lägenheten senast kl. 12 på avflyttningsdagen. Om det är en lördag, söndag eller helgdag sker utflyttning första vardagen därefter.

Före avflyttning skall besiktning av lägenheten utföras, den kommer jämföras med tidigare protokoll. Eventuella skador som kan ha uppstått under hyrestiden kommer debiteras avflyttande hyresgäst.

I den bekräftelse som skickats vid mottagandet av uppsägning finns information om vart man skall ringa för att boka en slutbesiktning, detta skall göras i god tid före avflyttning.

I samma kuvert finns en checklista för flyttstädning som skall vara genomförd och kontrolleras vid besiktning.

Om städningen eller annat ej är korrekt eller godkänt utfört kommer fastighetsvärden behöva genomföra en ombesiktning. Vid ombesiktning debiteras avflyttande hyresgäst 500 kr. Kan omstämning eller annan åtgärd inte utföras av avflyttande hyresgäst kommer denna debiteras kostnaden för att utföra arbetet som krävs för att få ett korrekt och godkänt besiktnings protokoll.

Nycklar återlämnas vid besiktning. För borttappade nycklar debiteras avflyttande hyresgäst för ev. ny cylinder samt nycklar.

Glöm inte att skicka en uppsägning på hushållselen till hyrestidens utgång till din elleverantör.

Inflyttning

Du kommer bli kontaktad av någon av våra fastighetsvärdar för att få en tid då ni kan mötas i lägenheten. På plats överlämnas nycklar och ev. allmänna utrymmen och förråd visas.

Du har rätt att tillträda bostaden klockan 12.00 inflyttningsdagen, vanligtvis den första dagen i månaden. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag kl. 12.00.

Hushållsel ingår vanligtvis inte i hyran (om inte kontraktet säger annat). Anmäl inflyttning i god tid. Du kan kontakta din elleverantör för mer information.

Glöm inte att anmäla din flytt till ditt försäkringsbolag. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi alla att införskaffa det. Hemförsäkringen hjälper till vid oförutsedda händelser och skador som inbrott, brand, eller vattenskador. Har du ingen försäkring kan du personligen bli skyldig att ersätta de kostnader som uppstått i din lägenhet.

Tv

Våra fastigheter är inte utrustade med samma typ av antennutrustning, därmed är det svårt att ge specifika handhavanden. För att hitta tv-kanaler så skall ni i första hand söka efter både analoga samt digitala kanaler. 

Autogiro

Det är enklast att betala hyran via autogiro. Vill du att vi drar hyran via autogiro fyller du i vår blankett, och skickar den till oss . 

På förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Du behöver se till att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot dagen innan förfallodagen. Om det saknas pengar helt eller delvis på ditt konto dras inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt. Du betalar hyran i förskott.

 
HökerumFastighet-00816_Webb.jpg
 
hokerum_fastigheter-farg - kopia - kopia.jpg

Trivsel

Störning

För att alla som bor i en fastighet ska trivas måste alla ta hänsyn till varandra. Tänk på grannarna om du spelar musik, lyssnar på radio eller TV.

Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden för detta. Ni kommer då få en faktura på den faktiska kostnaden för utryckningen.

Blir du störd så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt.  Om störningen fortsätter kan du kontakta kontoret för ev. åtgärd.

Vid störningsärende utanför kontorstid ring Securitas journummer:

  • Ulricehamnsområdet: 010-470 51 05

  • Jönköpingsområdet: 010-470 51 84

Rökning

Våra fastigheter är rökfria, det är inte tillåtet att röka i trappuppgångar och övriga allmänna utrymmen. Tänk även på att visa respekt för dina grannar om du röker på balkong eller uteplats då det kan ryka in hos dem. För allas trevnad, släng inte dina fimpar på marken.

Grillning

Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol och gasolgrillar. Man får använda el grill men ta hänsyn till dina grannar.

Cyklar och barnvagnar

Cyklar eller barnvagnar får inte parkeras i trapphus eftersom detta skulle hindra eller försvåra utrymning i händelse av till exempel brand.

Tvättstugan

För att det ska fungera i tvättstugan är det nödvändigt att tvättiderna respekteras. Är en tid bokad så är den bokad. Det är aldrig tillåtet att tvätta på annans tvättid. Det är också varje användares skyldighet att städa av maskinerna, tvättstugan och tömma ev. filter efter varje användning. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den i.

 
HökerumFastighet-05675_Webb.jpg
 
hokerum_fastigheter-farg - kopia - kopia.jpg

Skötsel och Underhåll

Ansvar

Från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut har du ansvar för din lägenhet. Normalt slitage av exempelvis ålder kan åtgärdas av Hökerum Fastigheter, skicka in ett serviceärende för utvärdering av ärendet.

Hyresgästen ansvarar själv för byte av förbrukningsvaror så som tex. glödlampor, ljusrör, glimtändare, fläktfilter eller filter till frånluftsvärmepump. 

Fastighetsvärden besiktigar din lägenhet vid uppsägning. Du som har varit hyresgäst får åtgärda onormalt slitage eller betala kostnaden för återställande. Detta gäller även om du rökt i lägenheten.

Vi tillåter inte uppställning av pooler på grund av säkerhetsskäl och resursanvändning.

Renovera och fixa själv

Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du börjar renovera. Allt som du gör i din lägenhet skall utföras på ett fackmannamässigt sätt, i annat fall kan du bli återställningsskyldig den dag du flyttar ut.

Brandvarnare

Hökerum Fastigheter tillhandahåller brandvarnare. Du har ansvaret för att regelbundet kontrollera att den fungerar. Byt batteri med jämna mellanrum. 

Persienner

Hyresvärden har inget underhållsansvar för persienner. Vill man få dem borttagna kan dock fastighetsvärden hjälpa till med detta.

Vårda din lägenhet

Frosta av kyl och frys regelbundet. Rengör spis, ugn och köksfläkt samt ev. filter. Rengör golvbrunnar så det inte blir stopp i avlopp och dålig lukt samt rensa vattenlås under tvättställ.

Ordning och reda

Släng dina sopor och ev. återvinning på anvisad plats. Tänk på att hålla rent och snyggt på egna samt allmänna ytor för allas trevnad.

 
HökerumFastighet-01060_Webb.jpg
 
hokerum_fastigheter-farg - kopia - kopia.jpg

Bra att veta

Utelåst

Behöver man få lägenheten upplåst kvällar och helger kan man ringa jouren:

  • Ulricehamnsområdet: 0321-69 43 10

  • Jönköpingsområdet: 0321-69 43 00

Mot uppvisande av giltig legitimation kan vi hjälpa till och du kommer då debiteras 500:- för utryckning.

Hyresnivå

Hyresnivån bestäms efter en årlig förhandling mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.

Vill du träffa oss?

Vi bokar gärna ett möte med dig. Ring 0321-278 40 vardagar mellan kl. 9.30-12.00 så bokar vi en tid då du är välkommen till oss.

Observera att all lägenhets förfrågningar skall gå via bostadsregistret.

Exempel på åtgärd som bekostas av Hyresgäst

Om vi behöver ersätta något av nedanstående, kontakta oss via formuläret på hemsidan. Vi kommer då debitera summan som dras vid nästa avisering.

  • Parkeringstillstånd 100:-

  • Tvättlås/nyckel 250:-

  • Passerbricka till garageport 250:-

  • Passerbricka till tvättstuga/bokning 250:-

  • Filterbyte i kolfilterfläkt 450:-

Övrigt debiteras med den faktiska kostnaden för åtgärden, (större kostnader faktureras separat via en Direktfaktura).

Nycklar

Kontakta Hökerum fastigheter via formuläret om du behöver extra nycklar. Du bekostar dem själv men vi ser till att det tillverkas nya. För borttappade nycklar debiteras du för ev. ny cylinder samt nycklar.